Art and science: two roads leading to the same reality

Authors

  • Héctor Bonilla-Estevez
  • Luis Molina

Keywords:

Sociology of art, icon, language, representation, art and science

Abstract

The article analyzes the role of art as a knowledge generator, a possibility often denied by scientists. From the point of view of semiotics and pedagogy (Schwarcz), the sociology of art (Hauser) and philosophy (Gadamer), the authors argue that art is a unique pathway to knowledge transcending the limits of science; that it is a deposit of living experiences; that it is a product of the particular historic, economic and cultural contexts; and that it currently plays a critical social role, all of which indicate how deeply it is connected to the reality giving birth to it. They also pinpoint that both art and science turn to language for their operative and communicational procedures, a strategy that is in itself a form of art composed by signs representing the absent, signs with the ability to bring the past and the future to the present. As a conclusion, the authors state that art is solidly melted into reality, which, as a totalizing phenomena linked to the social and human milieu represents society and culture in all their various manifestations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acofartes (2011) El Sistema de Ciencia y Tecnología y la Investigación en las Facultades de Arte. Bogotá: Acofartes. Documento en construcción.

Apel, Karl-Otto (1998) Teoría de la verdad y ética del discurso. Barcelona: Paidós Ibérica.

Barona, Josep Lluís (1994) Ciencia e historia. Valencia: Universidad de Valencia.

Berger, Peter & Luckmann, Thomas (1972) La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amarrotu.

Durkheim, Emile (2007) Las formas elementales de la vida religiosa. Madrid: Akal.

Facultad de Artes Integradas, Univalle (2010) Hacia una Caracterización de la Creación y la Producción Artística – Su Reconocimiento y Valoración. Cali: Universidad del Valle. Documento inédito.

Gadamer, Hans-Georg (1996a) Estética y Hermenéutica. Madrid: Tecnos.

Gadamer, Hans-Georg (1996b) La actualidad de lo bello. Barcelona: Paidós.

Gadamer, Hans-Georg (2002) La verdad de la obra de arte. En Los caminos de Heidegger. Barcelona: Herder.

Gardner, Howard (2000) La educación de la mente y el conocimiento de las disciplinas: lo que todos los estudiantes deberían comprender. Barcelona: Paidós.

Gardner, Howard (1993) Frames of mind: the theory of multiple intelligences. New York: Basic Books.

Gardner, Howard (2006) Multiple intelligences. New York: Basic Books.

Hauser, Arnold (1982) Fundamentos de la Sociología del Arte. Barcelona: Guadarrama.

Jordán Montes, Juan (2001-2002) Los animales en el arte rupestre postpaleolítico de la Península Ibérica: emblemas, alegorías, epifanías y ausencias. Anales de prehistoria y

Jakobson, Roman (1974) Ensayos de lingüística general. Barcelona: Seix Barral.

Matthews, Peter (2009) Breve historia de la lingüística estructural. Madrid: Akal.

Morris, Charles William (1974) La significación y lo significativo. Barcelona: Gustavo Gili.

Otaola Olano, Concepción (1990) Estudio de algunas unidades lingüísticas designativas. UNED. Disponible en http://e-spacio.uned.es/fez/eserv. php?pid=bibliuned:Epos-0827982A-2F79-A80D-1E6D3A530AEF05CB&dsID=PDF

Pareyson, Luigi (1961) L’estetica e i suoi problema. Milán: Marzorati.

Rancière, Jacques (2007) The politics of aesthetics. London: continuum.

Rodríguez Miaja, Fernando E. (2001) Diego de Borgraf: un destello en la noche de los tiempos. Puebla, México: Universidad Iberoamericana Golfo Centro.

Rowland, Ingrid (2010) Giordano Bruno. Barcelona: Ariel.

Sapir, Edward (2004) El lenguaje: introducción al estudio del habla. México: Fondo de Cultura Económica.

Schwarcz López Aranguren, Violeta (2006) El arte, construcción de sentido. Un análisis psico-semiótico de su constitución. En Frega, Ana Lucía (Ed.) Pedagogía del Arte. Buenos Aires: Bonum.

Silva Cañaveral, Sandra Johana (2011) Los animales en el arte y la hibridación como fundamento para la exploración creativa. Revista NODO Vol. 5, N° 10: 115-126.

Strathern, Paul (1999) Hawking y los agujeros negros. Madrid: Siglo XXI.

Torrance, Robert (2006) La búsqueda espiritual: la trascendencia en el mito, la religión y la ciencia. Madrid: Ciruela.

Published

2011-12-14
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    133
  • PDF (Español (España))
    75

How to Cite

Bonilla-Estevez, H. ., & Molina, L. (2011). Art and science: two roads leading to the same reality. REVISTA NODO, 6(11), 39–54. Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/58

Issue

Section

Artículos

Metrics