Material Anchors and Semiotics Agentive as tools for Navigation and Sense Generation in Geographic Space

Authors

  • Eduardo Gil Cañón Universidad Antonio Nariño

DOI:

https://doi.org/10.54104/papeles.v8n15.437

Keywords:

anchors materials, anchors, agent, agenda

Abstract

This article attempts to make a thoughtful contribution from cognitive semiotics to human geography, more specifically to the processes of generation and navigation
sense of subjects within the city. Navigating the geographical area of the city, means that subjects perform complex processes of conceptual integration networks anchored materially and cognitively with the geographical environment where the
generation of sense and local action occur in an enactive way, this in order to establish a series of displacements with specific purposes and with the mediation of some artifacts that enable knowledge-based economy to the giving of sense. A contribution
will be made from anchor materials-distribution processes of cognition raised by Hutchins (1995, 2005) and the agentive semiotics of Niño (2015); which pose challenges to understand the geographic space and its generation of sense.

Downloads

Download data is not yet available.

References

(1) Bosque, J; et al (1992). Prácticas de geografía de la percepción y de la actividad cotidiana. Barcelona, Editorial Oikos.

(2) Capel, H. (1973). Percepción del medio y comportamiento geográfico. Revista de geografía, 6, 50-150

(3) Chayo-Dichy, R, et al. (2003). Valencia, activación, dominancia y contenido moral, ante estímulos visuales con contenido emocional y moral: un estudio en población mexicana. Revista española de neuropsicología, 5(3-4), 213-225.

(4) Estébanez, J. (1979): “Consideraciones sobre la geografía de la percepción”, Paralelo 37, Nº 3, págs. 5-22.

(5) Hutchins, E. (1995). Cognition in the Wild. Cambridge, MA: MIT Press. Hutchins, E. (in press). Cognitive ecology. Topics in cognitive science. Recuperado de: http://hci.ucsd.edu/234/234ExtraReading/A63CognitiveEcologyFinal.pdf el 5 de febrero de 2015

(6) Hutchins, E. (in press). Distributed cognition. Recuperado de: http://gnowledge.org/~sanjay/Advanced_Cogsci_Course_2015/Week3/Week3_DistributedCognition_1.pdf el 5 de febrero de 2015

(7) Hutchins, E. (in press). Enaction, imagination, and insight. In enaction: towards a new paradigm in cognitive science. Cambridge, MA: MIT Press.

(8) Hutchins, E. (2005). Material anchors for conceptual blends. Journal of Pragmatics, 37, 1555–1577.

(9) León, D. (2014). Emociones en la vejez: Diferencias asociadas a la edad (tesis doctoral). Departamento de Psicología Biológica y de la Salud, Facultad de Psicología Universidad Autónoma de Madrid, Madrid.

(10) Lowenthal, D. (1961). Geography, experience and imagination: towards a geographical epistemology. Annals of the Association of American Geographers, 51, 241-260.

(11) Lynch, K. (1960). The image of the city. Cambridge (Massachusetts): The Massachusetts Institute of Technology Press. Traducción (2008) por Enrique Luis Revol.

(12) Millán, M. (2004). La geografía de la percepción: una metodología de análisis para el desarrollo rural. Papeles de Geografía, 40, 133-150.

(13) Niño, D. (2015). Elementos de semiótica agentiva. Bogotá, Universidad Jorge Tadeo lozano.

(14) Reques, P. (2006). La geografía de la percepción y del comportamiento. Actas V Jornadas Nacionales de Investigación en Psicología, Santander.

(15) Santos, Milton. (2000). La naturaleza del espacio. Técnica y Tiempo. Razón y emoción. Barcelona, Ariel Geografía.

(16) Tuan, Y. (1974). Topophilia. A study of environmental perception, attitudes and values. Englewood Cliffs, New Jersey. Prentice-Hall Inc., Traducción (2007) por Flor Durán de Zapata.

(17) Vara, J. (2008). Cinco décadas de Geografía de la percepción. Ería: Revista cuatrimestral de geografía, 77, 371-384

(18) Zotadagui, E, et al. (2012). Dimensiones de la emoción en personas con rasgos agresivos y no-agresivos (tesis de especialización). Facultad de Psicología. Universidad de San Buenaventura, Bogotá.

Published

2016-07-15
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    147
  • PDF (Español (España))
    115

How to Cite

Gil Cañón, E. (2016). Material Anchors and Semiotics Agentive as tools for Navigation and Sense Generation in Geographic Space. Papeles, 8(15), 37–49. https://doi.org/10.54104/papeles.v8n15.437

Issue

Section

Artículos de Investigación

Metrics