Microlearning to Promote Student University Social Responsibility when Entering Workplace Environments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54104/papeles.v17n34.2143

Keywords:

Microlearning, university social responsibility, university students, insertion to work environments, sustainability

Abstract

Universities have a crucial role in the formation of a socially responsible citizenship and must expand their outcomes furthermore than the production of knowledge, integrating in their theoretical and practical curricula aspects of University Social Responsibility (USR) and Sustainability. The purpose of this study was to analyze the outcomes of a workshop concerning Social Responsibility in university students entering work internships. The sample was integrated by 18 participants form different socioeconomic faculties in a University in Querétaro, Mexico. The workshop was developed using Microlearning as a didactic strategy via Meet platform with a duration of 10 hours divided in 3 sessions, with contents concerning (USR).  A pretest and a posttest was applied using a questionnaire with open and option questions to analyze the impact of the workshop as well as a semi guided interview. The results provided by both instruments before and after the workshop showed an increase in the complexity of the responses an indication of the participants of the importance of obtaining this type of information before being placed in work environments, showing therefore the importance of introducing (USR) using didactic strategies as Microlearning in university contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barradas-Gudiño, J. (2020). Microlearning como herramienta de entrenamiento tecnológico del docente universitario. Revista Docentes 2.0, 8(2), 28-33. https://doi.org/10.37843/rted.v8i2.172

Cala, R., Díaz, L. I., Espí, N. y Tituaña, J. M. (2018). El impacto del uso de pizarras digitales interactivas (PDI) en el proceso de enseñanza aprendizaje: Un caso de estudio en la Universidad de Otavalo. Información Tecnológica, 29(5), 61-70. https://doi.org/10.4067/S0718-07642018000500061

Cedeño, P. (2023). Microlearning como estrategia para el aprendizaje masivo en educación universitaria. Impacto Científico, 18(1), 115-127. https://produccioncientificaluz.org/index.php/impacto/article/view/40289/45722

Chumaceiro Hernández, A., Hernández de Velazco, J. J. y Chirinos Noroño, E. J. (2016). Responsabilidad social universitaria, desarrollo sostenible y ciudadanía ambiental. Cuadernos de RSO, 4(1), 53-64.

Cívico-Ariza, A., Colomo-Magaña, E., Guillén-Gámez, F. D. y Rubio-Gragera, M. (2024). Píldoras formativas y competencia digital: Un recurso para la formación de futuros docentes. Edutec: Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 88, 77-92. https://doi.org/10.21556/edutec.2024.88.3079

Corral-Verdugo, V., Tapia, C., Frías, M., Fraijo, B. y González, D. (2009). Orientación a la sostenibilidad como base para el comportamiento pro-social y pro-ecológico. Medio Ambiente y Comportamiento Humano: Revista Internacional de Psicología Ambiental, 10(3), 195-215. https://mach.webs.ull.es/PDFS/Vol10_3/Vol10_3_b.pdf

De Vita, M., Verschaffel, L. y Elen, J. (2014). Interactive whiteboards in mathematics teaching: A literature review. Education Research International, 2014(1), 401315. https://doi.org/10.1155/2014/401315

Dingler, T., Weber, D., Pielot, M., Cooper, J., Chang, C. C. y Henze, N. (2017). Language learning on-the-go: Opportune moments and design of mobile microlearning sessions. En MobileHCI '17: Proceedings of the 19th International Conference on Human-Computer Interaction with Mobile Devices and Services (pp. 1-12). https://doi.org/10.1145/3098279.3098565

Durán Alcalá, M. y Escudero Nahón, A. (2023). Microlearning en el entorno educativo. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 14, e1763. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v14i0.1763

Fabregat Barrrios, S. y Jodar Jurado, R. (2024). Entornos virtuales activos en el Grado de Educación Infantil: Una intervención para la mejora del rendimiento académico. Edutec: Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 88, 107-119. https://doi.org/10.21556/edutec.2024.88.3139

Gasca-Pliego, E. y Olvera-García, J. C. (2011). Construir ciudadanía desde las universidades, responsabilidad social universitaria y desafíos ante el siglo XXI. Convergencia, 18(56), 37-58. https://www.scielo.org.mx/pdf/conver/v18n56/v18n56a2.pdf

Google Workspace for Education. (2023). Google Jamboard: Pizarra digital colaborativa [software]. https://edu.google.com/intl/ALL_mx/jamboard/

Hambleton, M. (2023). Microlearning como estrategia didáctica para la enseñanza del derecho. En L. Cavazos y A. Barbosa (coords.), Memorias del Congreso CEEAD sobre Educación Jurídica (pp. 139-146). Centro de Estudios sobre la Enseñanza y el Aprendizaje del Derecho. https://congreso.ceead.org.mx/assets/Memorias_CC2023.178a0b01.pdf

Hueso Romero, J. J., García Blazquez, E. y Gil Quintana, J. (2024). Microaprendizaje servicio a través de los sNOOC: Propuesta formativa para personas en riesgo de exclusión en México. Edutec: Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 88, 42-61. https://doi.org/10.21556/edutec.2024.88.3101

López Pardo, I. (2016). Sobre el desarrollo sostenible y la sostenibilidad: Conceptualización y crítica. Barataria: Revista Castellano-Manchega de Ciencias Sociales, 20, 111-128. https://doi.org/10.20932/barataria.v0i20.16

Major, A. y Calandrino, T. (2018). Beyond chunking: Micro-learning secrets for effective online design. FDLA Journal, 3(1). https://nsuworks.nova.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1013&context=fdla-journal

Méndez Reguera, E. A. y López, M. (2021). Using a digital whiteboard for student engagement in distance education. Computers & Electrical Engineering, 93, 107268. https://doi.org/10.1016/j.compeleceng.2021.107268

Mentimeter. (2023). Mentimeter [software]. https://www.mentimeter.com/es

Morante Ríos, E. A. (2022). La responsabilidad social universitaria: Retos y perspectivas en el siglo XXI. Revista de Ciencias Sociales, 26(2), 9-21. https://revistacienciassociales.ucr.ac.cr/html/07-MORANTE177/07-MORANTE177.html

Pérez Espinoza, M. J., Espinoza Carrión, C. y Peralta Mocha, B. (2016). La responsabilidad social empresarial y su enfoque ambiental: Una visión sostenible a futuro. Revista Universidad y Sociedad, 8(3), 169-178. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/430/pdf

Ribera, B. (2018). Análisis de la concepción de estudiantes universitarios de educación superior sobre el consumo sostenible: Propuesta de implementación de un material Educativo. Universidad Autónoma de Querétaro.

Rodríguez-Farías, M. G. (2024). La responsabilidad social en el contexto universitario y la formación de nuevos profesionales. Cienciamatria, 10(18), 366-390. https://doi.org/10.35381/cm.v10i18.1306

Rubio, L. y Scofet, A. (coords.) (2017). Aprendizaje-servicio (ApS): Claves para su desarrollo en la universidad. Octaedro.

Ruiz-Barrios, E. y Diez-Martínez Day, M. E. (2021). Formación de ciudadanos ambientales mediante un curso sobre la sostenibilidad del agua utilizando TIC. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 3(1), 1-16. https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2021.v3.i1.1301

Salas Díaz, F., González Bello, E. O. y Estévez Nénninger, E. H. (2021). Microlearning: Innovaciones instruccionales en el escenario de la educación virtual. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 12, e1262. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v12i0.1262

Salinas, J. y Marín, V. I. (2014). Pasado, presente y futuro del microlearning como estrategia para el desarrollo profesional. Campus Virtuales, 3(2), 46-61. http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/59/58

Shaikh, I. M., Tanakinjal, G. H., Amin, H. y Noordin, K. (2025). Students’ e-learning acceptance: Empirical evidence from higher learning institutions. On the Horizon: The International Journal of Learning Futures, 33(1), 1-13. https://doi.org/10.1108/OTH-08-2022-0041

Tapia, N. (2008). Calidad académica y responsabilidad social: El aprendizaje servicio como puente entre dos culturas universitarias. En M. Martínez (ed.), Aprendizaje servicio y responsabilidad social de las universidades (pp. 27-56). Octaedro. https://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/143963/1/MARTINEZ_Aprendizaje-servicio-y-responsabilidad-social-de-las-universidades_p.pdf

Tecnológico de Monterrey. (2024). Educación digital en las universidades: Una guía de implementación integral. https://observatorio.tec.mx/wp-content/uploads/2024/03/2.-EDUCACION-DIGITAL_DOI.pdf

The Carbon Sink. (2023). [software]. https://thecarbonsink.com/

Unesco. (2015). Replantear la educación: ¿Hacia un bien común mundial? https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232697

Vallaeys, F. (s. f.). Breve marco teórico de responsabilidad social universitaria. https://www.econo.unlp.edu.ar/frontend/media/86/10986/10ec2d7e617a62eba0696821196efeae.pdf

Published

2025-07-25
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    108
  • PDF (Español)
    5

How to Cite

González Vega, B. G., & Diez-Martinez Day, E. (2025). Microlearning to Promote Student University Social Responsibility when Entering Workplace Environments. Papeles, 17(34). https://doi.org/10.54104/papeles.v17n34.2143

Metrics