Proposal to nominate Chapinero as creative and cultural district in Bogota
Keywords:
Knowledge societies, creative economies, creative cities, urban clustersAbstract
The purpose of the article is to nominate the locality of Chapinero in Bogota as a creative and cultural district for the city. Firstly, four theoretical outlooks are referred to as conceptual framework (information societies, knowledge societies, creative economies and creative cities), in order to evaluate and validate each of their implications to the proposal. Then, Chapinero’s capacity as creative and cultural district in Bogota is analyzed from the point of view of the activities being held at the locality, as well as the industries established within its boundaries. Subsequently, the authors define the need to create one or more clusters to consolidate the proposal, and outline the directives to take into account to achieve it. Finally, it is concluded that the locality of Chapinero is endowed with great potential to become a creative and cultural district in Bogota, but it is up to both national and local government officials to make it true.
Downloads
References
Anderson, David Emanuel; Anderson, Áke E. & Mellander, Charlotta (2011). Handbook of creative cities. Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing.
Asociación cultural hilos mágicos (2009). Chapinero cultural. Bogotá: Secretaría de Cultura, Recreación y Deportes de Bogotá.
Casas Pérez, María de la Luz (2002). La identidad nacional en la sociedad de la información. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, año XLV, N° 185: 35-55.
Castells, Manuel (2000). La era de la información. Economía, sociedad y cultura. La sociedad red, vol. I. Madrid: Siglo XXI. 31 ! ! Revista nodo Nº 12, Vol. 6, Año 6: 19-32 Enero-Junio 2012 Herrera, E.; Mujica, M.P. & Molina, L.F.
Crovi Druetta, Delia (2002). Sociedad de la información y el conocimiento. Entre el optimismo y la desesperanza. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, año XLV, N° 185: 13-33.
CRS-Coalición Regional de Servicios (2007). Industrias culturales. Bogotá: CRS.
Florida, Richard (2010a). La clase creativa. Madrid: Paidós.
Florida, Richard (2010b). Las ciudades creativas: por qué donde vives puede ser la decisión más importante de tu vida. Barcelona: Paidós.
Fonseca Reis, Ana Carla (2008). Economía creativa como estrategia de desarrollo: una visión de los países en desarrollo. São Paulo: Itaú Cultural.
Fonseca Reis, Ana Carla & Kageyama, Peter (Orgs.), (2009). Creative city perspectives. São Paulo: Garimpo de Soluções.
Horkheimer, Max & Adorno, Theodor (1988). “La industria cultural. Iluminismo como mistificación de masas” En Dialéctica del iluminismo. Buenos Aires: Sudamericana.
Howkins, John (2001). The creative economy: how people make money from ideas. London: The Penguin Press.
Ken, Crucita & Chan Ceh, Ernest (2008). Clusters: una alternativa para el desarrollo regional de pequeñas economías. Contribuciones a la Economía, abril 2008, disponible en http://www.eumed.net/ce/2008a/
Lacroix, Jean-Guy & Tremblay, Gaëtan (1995). Les autoroutes de l’information. Un produit de la convergence. Québec: Presses de l’Université du Québec.
Landry, Charles (2005). Creativity and the city: thinking through the steps. Consultado el 8 de julio de 2011 en: http://www.charleslandry.com/index.php?l=articles
Landry, Charles (2000). The Creative City. A Toolkit for Urban Innovation. London: Earthscan.
Landry, Charles & Bianchini, Franco (1995). The creative city. London: Demos.
Lazzeretti, Luciana (2008). “El distrito cultural”. En: SOLER, Vicent (Ed.), Los distritos industriales. Colección Mediterráneo Económico No. 13. Almería: CAJAMAR Caja Rural, Sociedad Cooperativa de Crédito. Consultado el 8 de junio de 2011 en: http://www.fundacioncajamar.com/mediterraneo/revista/me1315.pdf
Mena Lozano, Úrsula (2008). Localidad de Chapinero, ficha básica. Bogotá: Secretaría de Cultura, Recreación y Deportes de Bogotá.
Miège, Bernard (2000). Les industries du contenu face à l’ordre informationnel. Grenoble: Presses Universitarires de Grenoble.
Negroponte, Nicholas (1995). Ser digital. México: Océano.
Nora, Simón & Minc, Alan (1980). Informatización de la sociedad. México: Fondo de Cultura Económica.
UNCTAD-United Nations Conference on Trade and Development (2008). Creative economy Report 2008. Ginebra, New York: UNCTAD/DITC.
UNCTAD-United Nations Conference on Trade and Development (2010). Creative economy report 2010. Ginebra, New York: UNCTAD/DITC.
UNESCO (2005). Hacia las sociedades del conocimiento. Nueva York: UNESCO.
Veeduría Distrital (2008). Teusaquillo, Chapinero y Usaquén tienen las mejores condiciones de vida. En: http://www.veeduriadistrital.gov.co/es/noticia.php?uid=0&grupo=28 0&det=515&leng=es Consultado 1 de octubre de 2011.
http://www.clusterdelamoda.com/ Consultado 1 de octubre de 2011.
Downloads
Published
-
Abstract134
-
PDF (Español)60
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.